CBP: persoonsgegevens via smart tv’s verzameld in strijd met wet
TP Vision niet transparant over verzamelen en bewaren gegevens online kijkgedrag

Persbericht, 22 augustus 2013

TP Vision, producent van Philips smart tv’s, geeft tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek. Een smart tv is een televisie met internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Deze gegevens kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling. TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). "De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP. TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het CBP handhavend optreden.

​TP Vision verzamelt en bewaart per smart tv wanneer er tv wordt gekeken, welke uitzendingen en apps favoriet zijn, welke uitzendingen de tv-kijker opneemt, welke video's deze huurt en welke 'uitzending gemist'-uitzendingen deze bekijkt. Dit zijn persoonsgegevens waarover mensen zelf zeggenschap moeten hebben. Dat betekent dat gebruikers van smart tv’s informatie moeten krijgen over het feit dat TP Vision deze gegevens van hen verzamelt en wat het bedrijf daarmee doet.

Informatieplicht
TP Vision heeft naar aanleiding van het onderzoek van het CBP een deel van de overtredingen betreffende de informatieplicht beëindigd. Zo heeft het bedrijf de gebruiksvoorwaarden uitgebreid met een privacy statement en een cookie policy en hierin informatie opgenomen over de bewaartermijnen van de gegevens. Deze aanpassingen waren bij sluiting van het onderzoek echter zodanig dat het voor een gebruiker nog steeds onvoldoende inzichtelijk was dat TP Vision de verantwoordelijke is, welke cookies het bedrijf plaatst, welke persoonsgegevens het verzamelt en hoe lang het deze bewaart. De informatie in de gebruiksvoorwaarden, het privacy statement en de cookie policy was op dat moment inconsistent en onvoldoende publiek toegankelijk. Het privacy statement en de cookie policy waren bij sluiting van het onderzoek bijvoorbeeld alleen in het Engels beschikbaar.
 
Toestemming voor cookies
TP Vision gebruikt cookies om persoonsgegevens van de gebruikers te verzamelen. TP Vision heeft naar aanleiding van het onderzoek een toestemmingsvraag ingevoerd voor cookies die het kijkgedrag vastleggen, om persoonlijke kijkaanbiedingen te kunnen doen. Door het ontbreken van volledige en duidelijke informatie is deze toestemming echter niet rechtsgeldig. Voor advertentiecookies en de cookies waarmee TP Vision het appgebruik en websitebezoek vastlegt, vraagt het bedrijf helemaal geen toestemming.
 
Smart tv’s en TP Vision
Een smart tv is een tv die je kunt verbinden met internet. Hierdoor kan men online programma’s terugkijken, films huren, apps gebruiken en websites bezoeken via de ingebouwde browser van het apparaat. TP Vision, de enige Nederlandse producent van smart tv’s, heeft verklaard dat er in Nederland sinds 2009 1 tot 1,2 miljoen Philips smart tv's zijn verkocht. TP Vision houdt zich bezig met het design, de productie, de distributie, marketing en verkoop van deze smart tv's. TP Vision is daarmee volgens de Wbp de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens. 
 
z2012-00605
zoek
Ik wil snel naarSnel naar
header